Thinking Activity: I.A. Richard's : verbal analysis
Hello reader!
This task given by Dr. Dilip Barad sir. This blog related to the I.A.Rechard's view use in poetry. This blog related to the Thinking activity. Do verbal analysis of the poem/ song/ films song/ lyrics/ hymns/ devotional songs or any poetic expression in any language.
☆ Introduction:
I . A Richard was critic , poet and teacher who was highly influential in developing. A new way of reading poetry. "Principal of literary criticism " ,and " practical critics." We can see this video. I.A Richard give view of practical criticism in this video.
☆ one poem in gujarati language:
પાદઙુ કેવી રીતે પીળું થયું કોને ખબર?
એટલે કે ઝાઙમાથી શુ ગયુ કોને ખબર?
શહેર પર ખાગી થઈ વરસી પડી આખી વસંત
એક જણ નાખશિખ ઉજજઙ રહી ગયુ કને ગયુ કોને ખબર?
શાહીમાથી આમ કા ઢોળાય છે તારા સ્મરણ
એને મારું એક મન ઓછું પડયું કોને ખબર?
સ્વપ્નમાં વહેતી 'તી નહેરો તારા ચહેરાની સતત,
ને આંખમાંથી શુ વહયુ કોને ખબર?
માછલીએ એકદા જળને પૂછ્યું:તુ કોણ છે?
એના ઉત્તર શોધવા જળ કયાં ગયુ કોને ખબર?
મે અરીસાને અમસ્તો ઉપલક જોવો 'રમેશ ',
કોણ એમાંથી મને જોતું રહ્યું કોને ખબર?
- રમેશ પારેખ
I have understood this poem. About my understanding on this poem. So I give you my ideas on this poem. If you are related to an enjoyment that is related to your life. . There is also a related one to rejoice about the life that has been neglected, and that is the only way to get the most out of your life. સ્વપ્નમાં વહેતી 'તી નહેરો તારા ચહેરાની સતત,
ને આંખમાંથી શુ વહયુ કોને ખબર? This stanza suggests like, As dreams come and the canals flow, even as the morning falls, they do not know what flows from their eyes in the morning.
" માછલીએ એકદા જળને પૂછ્યું:તુ કોણ છે?
એના ઉત્તર શોધવા જળ કયાં ગયુ કોને ખબર?"
" મે અરીસાને અમસ્તો ઉપલક જોવો 'રમેશ ',
કોણ એમાંથી મને જોતું રહ્યું કોને ખબર? "
In this stanza is Good because understand of human nature and other ideas like relationship. This line wants to say that when we are in love with someone we look in the mirror too. And we are immersed in it. Many of metaphor use in this poetry.
☆ Anothe example of poetry : This poem in gujarati language) see this poem.
કોઈની બુધ્ધિના પાંજરામાં
ટહુકીયા કરવાનું મને મંજૂર નથી;
ટહુકીયા કરવાનું મને મંજૂર નથી;
કોઈ પ્રેમને નામે ડંખયા કરે ,
અને ઇચ્છા મુજબ મને ઝંખયા કરે;
જે બોલે તે બોલવાનું ને નાગ જેમ ડોલવાનું
મને મંજૂર નથી
પોતાની આખ હોય પોતાની પાંખ હોય,
પોતાની આખ હોય પોતાની પાંખ હોય,
પોતાનુ આભ હોય, પોતાનુ ગીત હોય,
મનની માલિક હું મારે તે બીક શી?
મનની માલિક હું મારે તે બીક શી?
હું તો મૌલિક છું.
હા માં હા કહીને ઠીક ઠીક રહીને ,
મને ઠીક ઠીક રહેવાનું મંજૂર નથી
માપસર બોલવાનું માપસર ચાલવાનું ,
માપસર પહેરવાનું માપસર પોઢવાનુ માપસર ઓઢવાનું
માપસર હળવાનુ, માપસર ઓગળવાનુ
મને આવુ પીગળવાનુ મંજુર નથી.
મને આવુ પીગળવાનુ મંજુર નથી.
બુદ્ધિના પાંજરામાં લાગણીનું પંખી થઈ
ટહુકયા કરવાનું મને મંજૂર નથી.
- કૄષણ દવે
I have understood . The poem spoke of the killing of a bird and the murder of a bird.
There is nothing wrong with a bird or a dwarf man's life, but it is not a matter of respect for a man or a bird to respect it. Human beings same like bird's life. Because human being always struggling in the life. Many of metaphor use in this poem .Life of people is like a bird. Because people also follow a lot in compulsion What do you mean by doing what the people of the society say and do? So this poem suggests idea. So we can understand of the criticism. And we can understand of I.A.Rechards view on poetry. Thank you.......
No comments:
Post a Comment